Хора след роботите

След като успешно приземи роботи на Марс, НАСА планира през 2030 г. да изпрати и хора. Червената планета е едно от малкото известни места, където е възможно да е съществувал живот в Слънчевата система, така че изследването може да помогне да се разбере миналото и бъдещето на ЗемятаСпоред изследователи мисията до Марс не би трябвало да надхвърля приблизително четири години, защото космическата радиация налага строги ограничения и съществуват редица технологични трудности.

Хем жега, хем студ

Въпреки че средната температура на Земята се повишава, на много места в света все още има екстремни студове. Изключително студеното време в Европа и Северна Америка става все по-вероятно, тъй като студените ветрове, които бушуват около Северния полюс, изчезват, а въздушните течения отслабватповлияни от затоплянето на Арктика.Струйните въздушни течения са много силни ветрове, които обикалят Земята на големи височини. Когато този процес бъде нарушен, топлият тропически въздух и студените полярни ветрове си разменят местата и предизвикват необичайно топло време или ледени и снежни бури на хиляди километри от тях. Дори да живеем в част от света, където последиците от изменението на климата не са толкова екстремни, ще бъдем засегнати, защото миграцията, високите цени на храните и глобалнатанестабилност вървят ръка за ръка със затоплянето на планетата.

На път е шести океан

Африканският континент в момента преживява рядко геоложко явление, което може да доведе до образуването на нов океан, съобщава Times of India.Този процес се развива в Афарския триъгълник, разположен в Африканския рогкъдето се събират три тектонични плочи - Нубийската, Сомалийската и Арабската. Процесът на разцепване е резултат от тяхното бавно раздалечаване, което се случва от милиони години. През 2005 г. разрив с дължина 35 мили се отвори в етиопската пустиня и беше знак за отделянето на африканския континент. Сега на Земята има пет океана - Тихия, Атлантическия, Индийския, Южен и Арктическия.

Движение с 50 см годишно

За първи път бе изчислена възрастта на един от най-големите и сложни видове пясъчни дюни на Земята, които достигат стотици метри височина. Те се срещат в Африка, Азия и Северна Америка, както и на Марс, но учените нямаха отговор каква евъзрастта им. Сега те откриха, че дюната Лала Лалия в Мароко се е образувала преди 13 хил. години, висока е 100 м, широка е 700 м и има извиващи се рамена. След първоначалното си формиране тя спира да расте за около 8 хил. години, след което бързо се разширява през последните няколко хиляди години и се движи из пустинята с около 50 см годишно.

Откриха 43хил. нови галактики

Любители астрономи откриха с помощта на изкуствен интелект 430 хил. галактики, разпръснати из цялата Вселена, сред които и 30 хил. пръстеновидни, които се считат за най-редките. Данните са събрани от 10 хил. доброволци с 8.2-метров оптично-инфрачервения телескоп "Субару", разположен близо до върха на угасналия вулкан Маунакеа на остров Хавай. 70-80% от новооткритите галактики, които са с различна форма и размериса спиралните (каквато е Млечният път). Наречени са така заради дългите си ръкави, които се извиват от ярка и плътна централна концентрация на звезди, газ и прах.

Злато в нощното небе

Екип от международни астрономи откри 49 нови галактики, богати на газ,  за по-малко от три часа наблюдения с радиотелескопа MeerKAT. Според учените те са толкова ценни, колкото късове злато в нощното небе. Много от тях са близо една до друга, образувайки галактически групи. Три галактики пък са пряко свързани чрез своя газ. Наскоро студентката Жасмин Уайт помогна за откриването на още повече богати на газ галактики по време на наблюдения със същия телескоп.

От Луната за Земята

До 2030 г. американският стартъп Interlune възнамерява да произвежда хелий-3 на Луната. Ако опитът е успешен, компанията ще стане първата частна фирма, която ще извлича природни ресурси и ще ги изпраща на Земята. Става дума за изотоп на хелий, синтезиран от Слънцето и наличен в изобилие на Луната. Хелий-3 може да се използва за квантови изчисления и медицински устройства и като гориво за термоядрени реактори. Той се пренася до Луната от слънчевия вятър и остава в почвата, но не стига до Земята, защото е блокиран от магнитосферата.

Тайната на сините свръхгиганти

Астрономи от различни държави под ръководството на специалисти от Института по астрофизика на Канарските острови, Испания, откриха как се раждат някои от най-ярките и горещи звезди във Вселената, пише сп. "Астрофизикъл джърнъл летърс". Сините свръхгиганти, както ги наричат, са 10 хил. пъти по-ярки и 2-5 пъти по-горещи от Слънцето, а масата им е от 16 до 40 пъти по-голяма от слънчевата. Чрез симулации на нови звездни модели и анализ на данни за Големия Магеланов облак - галактика-спътник на Млечния път, са открити доказателства, че повечето сини свръхгиганти се образуват от сливането на две звезди, свързани в една и съща система. Сега учените  проучват как те си взаимодействат с неутронни звезди и черни дупки.

Мозъците „растат“

Човешките мозъци са ставали все по-големи през годините, а по-големите мозъци могат да предотвратят деменцията с напредване на възрастта. Това констатира международен екип изследователи, ръководен от Калифорнийския университет, след изучаване на ЯМР на хора, родени от от 30-те до 70-те години на миналия век. В проучването, публикувано в JAMA Neurology, се посочва още, че бебетата от 1970 г. имат близо 15% повече мозъчна повърхност и 6,6% повече мозъчен обем от бебетата от 1930 г.

Една песен за цял живот

Птиците от вида зеброва амадина пеят една-единствена песен през целия си живот, съобщи АФП, позовавайки се на научно изследване, публикувано в сп. "Нейчър". Комбинацията от трели е уникална и всяка птица произвежда от четири до седем звука в рамките на няколко секунди. По този начин мъжките птици ухажват женските. Невролози от университета в Далас са проучили какви са предпочитанията на женската зеброва амадина, като използвали записи на половин милион звуци, издавани от малка колония, и констатирали, че женските предпочитат дълга песен. Продължителността на пеенето е доказателство за качествата на партньора.

Започва ли строителство на Луната

Американски експерти планират изграждането на железница на Луната за превоз на пътници и товари от единия до другия й край. Министерството на отбраната на САЩ е подкрепило идеята, която е част от по-голям проект за създаване на нови технологии за устойчивото икономическо развитие на естествения спътник на Земята. Проучване щеопредели какви ресурси са необходими за построяването й с помощта на роботи. Германски изследователи пък обмислят изграждането наасфалтирани пътища и площадки за кацане на Луната чрез гигантски лазери, които да превърнат лунната почва в твърдо вещество.

Най-дългите реки в Европа

Волга с дължина от 3530 км е най-голямата река на нашия континентТя пренася водите си от езерото Селигер във Валдайските възвишения до Каспийско море и минава през някои от най-големите руски градове.

Дунавкойто е дълъг 2860 км, минава през 10 държави в Централна и Източна Европа и през столиците на четири от тяхВиена, Братислава, Будапеща и Белград.

Урал, третата най-дълга река в Европа - 2428 км, е на територията на Русия и Казахстан.

Днепър с дължина от 2201 км преминава през Русия, Беларус и Украйна.

Дон е с дължина от 1870 км и е само в Русия, а Печора с дължина от 1809 км – само в Северозападна Русия.

Кама с дължина от 1805 км пресича Република Удмуртия, Република Татарстан и Русия.

Българските реки с най-много градове

На първо място е Марица, която преминава през четири от най-гъсто населените области в България - Софийска, Пазарджишка, Пловдивска и Хасковска. По поречието ѝ се намират 12 града. На второ място е Искъркоято тече през 9 града и 38 села в пет области. Струма има равен брой градове с Искър, но с 4 села по-малко – 9 града и 34 села в 3 областиТунджа заема четвъртото място с 5 града и 27 села в 5 области, следвана от Янтра - 5 града и 22 села втри области, изчислява actualno.com. В класация не е включен Дунав, тъй като не преминава през територията на България.

Световни стандарти в Катар

Малката, но богата държава Катар в Персийския залив е с най-високия доход на глава от населението в света, което се дължи на огромните й запаси от нефт и природен газ. Разположен на североизточния бряг на Арабския полуостров, Катар ставаикономическа сила след откриването на петрола в средата на 20 век и се нарежда сред най-богатите държави в света. Дивидентите от неговия износ се разпределят между гражданите, което води до стандарт, който е сред най-високите в световен мащаб. Инвестиционните стратегии на правителството, съчетани с ангажимент за програми за социално подпомагане и развитие на инфраструктурата, допълнително увеличаватблагосъстоянието на населението.

Скъпоценният камък на Балканите

Черна гора, наричана скъпоценният камък на Балканите, има брегова линия покрай Адриатическо море, която се простира на около 293 км. Крайбрежието е екзотична смесица от сурови скали, девствени плажове, очарователни крайбрежни градове, живописни рибарски селища и средновековни крепости. Една от емблематичните забележителности е Которският залив, обект на световното наследство на ЮНЕСКО. Затворен от високи планини, той наподобява фиорд. Древният град Котор в края на залива привлича с тесните си калдъръмени улички и средновековна архитектура. Отвъд него бреговата линия е мозайка от скрити заливчета, уединени плажове и градчета. Будва, наричана "черногорският Маями", е оживен крайбрежен курорт, известен с нощния живот и стария град. Крайбрежието е входна врата за международна търговия, а пристанището на Бар е основният морски център, който свързва Черна гора с пазарите на Адриатика

Природният колос на Земята

В сърцето на националната гора Малхер в Орегонпод горската почва живее скрит гигант, който е най-големият жив организъм на Земята - простира на площ от над 9,6 кв. км. Този колос е гъба, която се разпространява главно чрез обширна подземна мрежа от свързани помежду си нишковидни структури, наречени мицели, които улесняват усвояването на хранителни вещества. В продължение на хилядолетия това гъбично образувание е разширявало територията си под повърхността на гората, поглъщайки по пътя си коренови системи и органични вещества. Растежът му е непрекъснат и се подхранва от богатото изобилие на ресурси в горската екосистема.

Страната с 12 часови зони

Франция има 12 часови зони – най-много от всички европейски страни, което се дължи на нейните отвъдморски територии, простиращи се от Северна и Южна Америка до Тихия океанФренска Гвиана в Южна Америка, Гваделупа и Мартиника в Карибския басейн, Сен Пиер и Микелон край бреговете на Канада, както и множество острови, разпръснати в Индийския и Тихия океан, са с отделни часови зона. В продължение на векове Франция създава колонии по целия свят  от захарните плантации в Карибския басейн до търговските пунктове в Югоизточна Азия и осигурява на страната присъствие на почти всички континенти.

Знамето на Непал

Непал е единствената страна в света, чието знаме не е правоъгълник или квадрат, а два триъгълника, които не са еднакви и са един върху друг. Червеният фон символизира храбростта и смелостта на непалския народ, а синята граница - мира и хармонията. В центъра на знамето е разположена стилизирана бяла луна с осем лъча, които представят различните етапи на прогреса. Под луната е изобразено бяло слънце с 12 лъча, символ на решимостта на Непал да издържи и процъфтява. Знамето е вдъхновено от формата на непалска пагода и наподобява триъгълни петолъчки. Уникалната форма го прави по-видимо при честите ветрове в планинския терен на Непал.

Чудесата на Байкал

Байкал е най-дълбокото, най-старото и най-обемното сладководно езеро на Земята, коетосъставлява около 20 на сто от незамръзналата повърхностна сладка вода и е най-големият природен резервоар на прясна вода на планетата. Максималната му дълбочина е 1642 метра. Дом е на повече от 1700 вида растения и животни, две трети от които не се срещат никъде другаде. Сред тях е байкалският тюлен - единственият сладководен вид тюлен в света. На някои места видимостта достига до 40 метра. Прозрачността на това езеро в Сибирсе дължи на водата, която се захранва от 336 реки и потоци. За местните общности, които живеят по бреговете му от векове, Байкал е свещено езеро, към което се отнасят с огромна почит.

Кой е Хитър Петър

Поколения българи са израснали с историите за вечните съперници Хитър Петър и Настрадин Ходжа, които непрекъснато се надлъгват. Мнозина наши изследователи считат, че Хитър Петър се появява като образ през 16-17 век. Според една от хипотезите той е българският еквивалент на Настрадин Ходжа - беден селянин, който с хитрост и находчивост успява да измами османските чиновници и българските чорбаджии и така изразява народното недоволство срещу тежката османска данъчна система.

Величко Вълчев, най-известният изследовател на Хитър Петър, твърди, че негов първообраз е селянин от с. Градешница, Прилепско. Според други изследователи подобни личности имало в Русенско, Габровско и Хасковско. Но Хитър Петър е известен и в Добруджа, Тракия и Македония, пише actualno.com. Образите на Хитър Петър и Настрадин Ходжа са много сходни - и двамата са възседнали магаре, живеят в бедност и използват силата на ума си, за да се противопоставят на властта. Но в нашия фолклор Хитър Петър все успява да надхитри Настрадин Ходжа.

Познаваме ли тялото си

Роговицата на окото е единствената част от тялото, до която кръвта не стига.

Човешкият мозък има капацитет на паметта, равняващ се на повече от четири терабайта на твърд диск.

Новородените могат да дишат и поглъщат едновременно до седем месеца след раждането си.

Изпращаните импулси от мозъка се движат със скорост от 274 км/ч, осигурявайки бърза комуникация в цялото тяло.

Човешкият мозък генерира повече електрически импулси за един ден от всички телефони по света, взети заедно.

Сърцето изпомпва 182 млн. литра кръв по време на средния жизнен цикъл.

Пръстовите отпечатъци на човешкия ембрион се формират в рамките на три месеца след зачатието.

Сърдечният ритъм на жените е по-бърз от този на мъжете.

Човек забравя 90% от сънищата си.

Дължината на кръвоносните съдове в човешкото тяло е около 100 хил. км

Честотата на дишане се увеличава с една трета през пролетта в сравнение с есента.

До 80% от топлината на тялото се губи от главата.

Жажда се усеща, когато загубата на вода е равна на 1% от телесното тегло, но повече от 5% може да доведе до загуба на съзнание, а над 10% - до смърт от обезводняване.

Активните ензими в човешкото тяло са най-малко 700.

Хората са единствените живи същества, които спят по гръб.

Само 1% от бактериите могат да причинят заболявания.

Зъбите са единствената част от тялото, която не може да се възстанови.

99% от калция в тялото се съдържа в зъбите.

Целувката увеличава пулса до 100 и повече удара в минута.

Ноктите на ръцете растат около четири пъти по-бързо от тези на краката.

Мускулът на езика е най-силният след сърцето.