Коментари

Антон Златанов: Граничните проверки по летищата отпадат, но имаме право на полицейски, особено при съмнително поведение на родители и деца

   
Антон Златанов: Граничните проверки по летищата отпадат, но имаме право на полицейски, особено при съмнително поведение на родители и деца

Директорът на Главна дирекция "Гранична полиция" главен комисар д-р Антон Златанов казва още:

  • Експерти от 14 страни казаха, че сме готови за Шенген и по суша
  • На конкурс за 200 нови граничари се явиха 600 кандидати
  • Неутрализираме поне по една организирана група трафиканти на 30 дни. Трафикът драстично спада
  • Четирите аерогари са готови от неделя да работят по новите правила

- Главен комисар Златанов, броени дни остават до официалното влизане на България в Шенген по въздух и море. Разяснете за пътуването на децата. Много хора се питаха как ще става, досега те излизаха с декларации, ако пътуват с единия родител. 

- С приемането ни в Шенген пътуването до всички държави, които са членки на Шенгенското пространство, се приравнява на вътрешни полети. Тоест дали летите от София до Варна, от София до Бургас, или от София до Бергамо и до Рим е едно и също. Така че, като минете проверка за авиационна сигурност през ръчния багаж, през рентген, директно продължавате към самолета, без да минавате гранична проверка. Ще остава само да ви проверят билета. А за да си закупите самолетен билет, трябва да попълните данни на документ за пътуване. Така че, след като детето има документ за пътуване, то може да лети. Това е само за шенгенските полети. За всички държави, които не са член на Шенгенското пространство, задължително остава проверката на тези декларации. Все пак, ако има родители, които не желаят детето им да пътува, трябва да го заявят в различните етапи. Първият е въобще да не иска да му бъде издаден паспорт. Ако детето вече има, а родителите са се разделили например, и единият не желае детето му да пътува, той има право да заведе искова молба в съда по местоживеене и да поиска от съда детето да не напуска пределите на страната.

Тази хипотеза е валидна и в момента. На хората не им се занимава с това, тъй като действително процедурата е по-тромава, но съдебното решение е задължително за изпълнение и то има огромен ефект на аерогарите.

Няма да извършваме граничен контрол за шенгенските държави, но имаме право на полицейски проверки. Те ще са по метода на анализ на риска. Ще можем да проверяваме родителите при съмнения.

- Как се случват такива проверки, какво се гледа?

- Съвсем скоро имаше такъв случай. Колегите на аерогарата забелязали, че детето се дърпа, не желае да пътува. Направиха проверка, намеси се Агенцията за закрила на детето. В крайна сметка детето не замина и това стана точно след като използвахме метода за оценка на риска. Това е европейска практика. Няма да измисляме топлата вода. Започваме с мерките, които се прилагат в държавите, към които се стремим.

- Какви са другите детайли за преминаване през летища и пристанища?

- Основната подготовка бе за аерогарите, тъй като през миналата и тази година нямаме заявени круизни кораби. Все пак яхти и по-малки плавателни съдове минават, но там проблемът е по-малък и е изчистен. С летищните оператори съвместно трябваше да променим организацията на работа, инфраструктурно да се отделят гейтовете за Шенген и останалите полети по начин, който да позволява преминаване на потоците за всички, които не са за шенгенска държава.

Реши се те да са по-назад. За да стигнеш до тях, трябва да преминеш граничен контрол. Останалите пътници преминават само контрол за авиационна сигурност. Четирите летища са готови за заработят от неделя по новия модел. Ще има символична церемония на аерогара София, организирана от концесионера на летището, но от полунощ ще работим по новия начин.

- Колко ще са гейтовете в София? Разбирам, че това не е въпрос, който засяга пряко Гранична полиция.

- Процентното разпределение на полетите е 65% за шенгенски държави и 35% за другите. Най-вероятно по този начин летищният концесионер си е разпределил и гейтове. Разбира се, това е динамична бройка, която зависи от натовареността.

- Готови ли сте с преместването на автоматичните гейтове за международните паспорти? 

- Да, във вторник направихме демонстрация, проверихме готовността на аерогара София. Автоматите са преместени на новите им места и кабинките също, така че остава просто да започнат - в нула часа в тях да има служители, за да работят по този начин.

- Преди 12 години бе казано, че ни “остава да боядисаме една ограда и сме в Шенген”. Защо чак сега се случи?

- МВР оптимизираработата си през последните месеци, за да съумеем да постигнем блестящия доклад за нас от Шенгенската оценителна комисия и да могат всичкипартньори да отчетат статистическия спад на мигрантите, преминали през България. Това е видимо и за Австрия, и за всички останали европейски държави.

Показваме им данните, те имат и техни, а информацията не може да бъде манипулирана. Всички са доволни и до момента нямаме нито една негативна професионална оценка. Изключвам политическите боричкания. Там се говорят много неистини. От професионална гледна точка сме напълно спокойни, тъй като всички данни сочат резултатите от подобрената ни работа.

- Кога ще можем без проверки да минаваме границата по суша, да сме пълноправен член на Шенгенското пространство?

- Ние ставаме пълноправен член на Шенгенското пространство, но с ограничение за сухопътни граници. Дали сме шенгенска държава, не зависи само от преминаването на границите. България започва да издава шенгенски визи. Това е основният показател. Щом издава шенгенски визи, вече е пълноправен член. Имаме активен достъп до Шенгенската информационна система. Досега беше пасивен.

Кога ще влезем по сухопътни граници, отново е политическо решение. Ние сме готови. Изпълнили сме всички условия и критерии, остава политическото решение на една държава. През ноември комисията, която дойде с 14 европейски експерти, включително експерти от Австрия, провери готовността на сухопътните ни граници. Провериха тях, а ни приеха по въздушни и морски граници, но оценката беше, че сме 100% готови за сухопътни граница.

- Извън отношенията ни с други страни и Шенген  открихте гранично полицейско управление в Болярово с щат от 70 души, което бе закрито преди две години. Върнахте и групата за оглед на границата край Годеч. За подобни начинания трябват още хора. Видях, че има конкурс за 200 души. Не са ли твърде малко?

- Това бяха вакантните бройки. Явихасе 600 кандидати, което беше добър атестат, че отново връщаме имиджа на граничния полицай.

От години искаме да се увеличи щатът с още 1200 бройки. Има предложение в Народното събрание за това. Това е дългосрочна мярка, тъй като 1200 вакантни бройки, за да бъдат усвоени, да се проведат конкурси, отнема време. Това става за около 6 месеца. След това има обучение. Дотогава ще се наложи да работим по сега създадения модел с командироване на тези недостигащи ни хиляда и двеста човека от вътрешността на страната - жандармеристи и полицаи.

- Какво оборудване ще купите и какво е състоянието на оградата по границата с Турция?

- Успешно завършихме в много съкратен срок обществена поръчка за 360 високопроходими автомобила. Трябвало е да се случи отдавна. Сега има много малко коли, в които не можем да качим дори нарядите си.

С новите автомобили ще бъдем по-мобилни. Първите очакваме в началото на лятото. Провеждаме обществени поръчки и за термовизионни камери. Искаме да вдигнем всичките ни хеликоптери във въздуха, да купим още един кораб.

- Колко са хеликоптерите и корабите сега? Известно е, че хеликоптерите ви се ползват за оглед на пътни инциденти и ниви с марихуана по границата.

- Да, така е. Целта е през лятото да имаме три едновременно летящи хеликоптера. В момента обновяваме тяхната поддръжка. Сега изпълняваме бойните си наряди с минимум един летящ, но там е свързано с много сложна техническа експлоатация, лицензиране на определени системи.

- Има ли вариант да се ползват и за пожарогасене?

- Не са пригодени за това. Тяхната функция е друга, но има вариант да се ползват за наблюдение при спасителни операции. Оказваме помощ на всички, които имат нужда от това наблюдение.

- Споменахте и за нуждата от корабите. Миналата година купихте един.

- Да, тогава бе закупен най-новият ни кораб “Балчик”. Той скоро се върна от тримесечна мисия на остров Лесбос в Гърция. Имаме две морски бази - на Северното и на Южното Черноморие. Корабите в тях са с различна големина, различен клас, като най-новият е последен писък на техниката. В момента сме кандидатствали и сме одобрени за финансови средства за още един такъв кораб.

- Каква в момента е ситуацията с нелегалните мигранти?

- В нощта срещу вторник колегите задържаха четирима души, които се занимаваха с превоз на мигранти през българо-сръбската граница. В една от колите имаше и 4-ма сирийски граждани, които също са задържани. Вече сме иззели четирите автомобила и работата по случая продължава и в момента. 

Неутрализираме поне по една група на месец и трафикът спада. След това започваме работа по следваща група.

- Дайте пример с числа.

- За първите два месеца и половина на тази година в страната са задържани 323-ма души. Само толкова са успели да заобиколят мерките по границата с Турция. За сравнение, миналата година за същия период са 1770. Това е огромен спад. Опитите също са намалели, което показва, че пътят през България става все по-труден и те избират други маршрути към Европа. Сега опитите са 6100, а миналата година са били над 20 700. Това е три пъти по-малко. Колкото повече затягаме мерките, толкова повече намалява потокът към нашата страна. Говоря за мерките не само към мигрантите, а и към криминалните групи. 

Това, че ги задържаме във вътрешността, на изходите, че издаваме забрани на гражданите на трети държави, управлявали автомобилите с мигранти, да влизат на наша територия, и отнемаме превозните средства, дава резултат.