Анализи Бизнес Новини

Ще има ли справедлив закон за личния фалит?

   
Ще има ли справедлив закон за личния фалит?

"Законът за личния фалит трябва да работи за длъжника, а не против него. Той защитава лобита, които да могат да изкарват повече пари на гърба на длъжника. А целта му е да улесни длъжника, да има бърз процес - да може длъжникът да осигури част от вземанията и да излезе обратно в икономическата среда", коментира председателят на Асоциация за защита на потребителите Пейо Майорски в студиото на "България сутрин".

Според Асоциацията проектозаконът не помага на длъжника, а точно обратното - пречи му повече. От друга страна, според министъра на финансите Асен Василев, заради забавянето на този проектозакон, България не може да получи втория транш по Плана за възстановяване и устойчивост.

Синдикът е този, който се занимава с дадения ни казус. Неговата работа е създаване на списък за приемане на вземанията, извършване на опис на имуществото, изготвяне на план за погасяване и изготвяне на сметка, стана ясно от думите на Майорски.

"За всяка една от тези точки вие дължите по една минимална работна заплата. Този закон дори не е написан и на коляно. Преди първо и второ четене имаше работна група, на която бяха допуснати само съсловни организации. Не бяха допуснати потребителски организации, които да защитят правата на потребителя. Коя съсловна организация няма да защитава собствения си интерес?", попита гостът.

Голяма част от хората, изпаднали в несъстоятелност, имат предходни разследвания във връзка със задълженията или т.нар. досие, обясни в ефира на Bulgaria ON AIR председателят на Асоциация за защита на потребителите.

Според него загубите за българите, които биха се позовали на този закон, са пъти по-големи от тези, които ще получим, смята Майорски и добави, че са възможни корекции в законопроекта между първо и второ четене.

"Въпросът е да бъдат изслушани всички страни и да се вземе най-правилното решение. Можем да коригираме възнагражденията на синдиците. Можем да ги обвържем частично към минималната работна заплата", посочи Майорски.

Трябва да бъде защитен интересът на потребителя, делото да бъде максимално съкратено, призова той.

По отношение на по-високите такси за клиентите от мобилните оператори, Майорски изрази мнение, че може да се стопира индексацията. "Има възможности да бъде прекратено с неравноправните клаузи в общите условия, които подписваме. Едно от условията е, че те имат право да повишават цените, но няма обратната клауза, която да защитава потребителските права, ако сме в дефлация", заяви гостът.