Бизнес

България е против още един зелен стандарт за автомобилите - Евро 7

  16.05.2023 17:00  
България е против още един зелен стандарт за автомобилите - Евро 7

След като се въздържа при приемането на европейската регулация, която трябваше да забрани продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г., сега българското правителство изглежда се противопоставя и на въвеждането на по-високи екологични стандарти за емисиите от двигателите на моторните превозни средства в ЕС, известни като "Евро 7".

Това става известно от изявление на италианския министър на транспорта Матео Салвини във вторник, което е цитирано от Ройтерс.

Според Салвини Рим, който също се противопоставя на "Евро 7", е успял да събере блокиращо малцинство, което да спре окончателното приемане на законодателството, предложено през ноември 2022 г., като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха.

Салвини заяви, че Италия и нейните съюзници в ЕС вече са в състояние да блокират регламента Евро 7, който затяга ограниченията за емисиите на превозни средства за замърсители, включително азотни оксиди и въглероден оксид.

ЕС трябва тази година да преговори предложеното законодателство, предназначено да се прилага за автомобили и микробуси от юли 2025 г. и за автобуси и камиони две години по-късно.

"Предложеният регламент Евро 7 е "явно погрешен" и дори не е полезен от екологична гледна точка", каза Салвини, лидер на коалиционната партия "Лига" в дясното правителство на Италия. 

"Италия, заедно с Франция, Чешката република, Румъния, Португалия, Словакия, България, Полша и Унгария, разполага с достатъчно количество, за да блокира този скок в неизвестността", каза Салвини по време на конференция на автомобилните дилъри във Верона.

Европейските производители на автомобили се противопоставят на предложените регулации за емисиите, които те твърдят, че са твърде скъпи, прибързани и ненужни. Европейската комисия смята, че въвеждането им е необходимо за намаляване на вредните емисии и предотвратяване на повторението на скандала "Дизелгейт".

Какво е стандарт "Евро 7"

"Евро 7" е първият стандарт в световен мащаб, който регулира не само емисиите от изпускателната тръба, но и определя допълнителни ограничения за емисиите на прахови частици от спирачките и правила за емисиите на пластмасови микрочастици от гумите.

Стандартът предвижда пределните стойности на емисиите от леки автомобили, лекотоварни автомобили, автобуси и камиони, да бъдат въведени в единна система, като се поставят едни и същи ограничения, независимо от това дали превозното средство използва бензин, дизелово гориво, електрическо задвижване или алтернативни горива.

Разширява се обхватът на изпитванията в пътни условия на нови автомобили, включително температури до 45 °C или кратки маршрути, типични за ежедневните пътувания. Съответствието на леките и лекотоварните автомобили ще бъде проверявано, докато тези превозни средства изминат 200 хил. километра и достигнат 10 години. По този начин се удвояват изискванията за дълготрайност, съществуващи съгласно правилата на Евро 6/VI (100 хил. километра и 5 години). Подобни увеличения ще се въведат и за автобусите и камионите.

Новите правила също така определят пределни стойности на емисиите за нерегулирани досега замърсители, като например за емисиите на диазотен оксид от тежкотоварни превозни средства.

Еврокомисията изчислява, че ако бъде въведен "Евро 7" до 2035 г. той ще доведе до намаляване на общите емисии на въглероден оксид от леките и лекотоварните автомобили с 35 % в сравнение с "Евро 6" и с 56 % в сравнение с Евро VI от автобусите и камионите.

Автомобилният транспорт е най-големият източник на замърсяване на въздуха. През 2018 г. над 39 % от емисиите на азотед оксид и 10 % от първичните емисии на прахови частици ПЧ2.5 и ПЧ10 в ЕС идват от автомобилния транспорт.