29.08.2022 09:39

Свирепо влечуго ловувало в океаните преди 66 млн. години

Откриването на вкаменелости на гигантско морско влечуго в Мароко разкрива как древен изчезнал звяр е управлявал океаните преди 66 млн. години. Става дума за вид мозазавърдалечен роднина на съвременните змии и игуаникойто ловувал през късната креда, пише „Сайънс Алерт“.

Износването на зъбите му заедно с други останки, открити на мястото на разкопките, показва, че това страховито животно се е хранило с морски костенурки, плезиозаври и други мозазаври и е държало под контрол останалите хищници.

Днес няма нито едно влечуго, което да е от мащаба на мозазаврите, достигали 12 метра дължина - два пъти повече от крокодилите, които са най-големите съвременни влечуги.

Учени „редактираха“ възрастта на звезда

Най-масивната известна звезда във Вселената не е толкова голяма, колкото се смяташе, показват нови наблюдения, предаде АФП.  Тя е открита през 1985 г. вмъглявината Тарантула, в звездния куп Магеланов облак, близо до нашата галактика. През 2010 г. астрономи я обявиха за най-масивната, наблюдавана някога, с маса 320 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Сега екип с помощта на телескопи на Хаваите и в Чили определи, че тя е между 170 и 230 слънчеви маси.

Звезди като тази са най-светлите във Вселената. Техният живот е много кратък и са обвити в звезден прах, което затруднява точното измерване на светимостта им, по която се определя нейната маса.

Мистерията на горещите юпитери

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" ще изучава атмосферите на планети извън Слънчевата система и особено на горещите юпитери, съобщи сайтът Спейс.Изследването ще позволи да бъдат направени изводи за формирането и еволюцията на цялата планетна система.

Горещите юпитери са газови планети, които обикалят близо до своите звезди и са много горещи - до 2000 градуса по Целзий. Скалите, минералите и металите могат да съществуват при такива условия само под формата на пара. На Земята някои от тях се смятат за скъпоценни.

Англичани се подготвят за живот на Марс

В британския град Бристол построиха надуваема сграда, която показва как потенциално биха оцелели хората на съседната ни планета в бъдеще.

Двуетажната къща е с 53 кв. м площ и се захранва от слънчеви панели. Проектирана е за средни температури от минус 63 градуса по Целзий и e напълно херметизирана. Ще има всекидневна, където обитателите ще са заобиколени от растения. В подземното ниво ще се помещават стая за контрол на околната среда с всички животоподдържащи системи, две компактни спални капсули, баня и тоалетна, съобщава Би Ти Ви.

Звуци от Ада

НАСА публикува аудиоклип на звукови вълни от свръхмасивна черна дупка в центъра на галактическия клъстер Персей, намираща се на 250 млн. светлиннигодини от Земята, съобщава „Сайънс Алерт“. Те звучатстраховито и гневно – като схващането ни за звуците на Ада.

Вълните включват най-ниската нота във Вселената, която е под границите на човешкия слух. Но направената сега звукова трансформация не само повишава записа с много октави, но и добавя към нотите, засечени от черната дупка, нови, за да добием представа как звучат, разнасяйки се из междугалактическото пространство.

Динозавър като домашна котка

Изследователи откриха в провинция Рио Негро в Патагония нов вид динозавър, живял между 145 и 65 млн. години и изчезнал заедно с всички известни динозаври. Той е бил малък и тежал колкото на съвременна домашна котка. Имал е броня и гребен от защитни шипове на гръбначния си стълб. В зряла възраст вероятно е бил дълъг около метър и половина

Ако се съди по клюна и мощните му зъби, динозавъръте бил тревопасен - хранел с твърди растения.

Швейцарските ледници намаляват наполовина

Швейцарски изследователи са реконструирали топографията на всички ледници в страната през 1931 г., за да покажат как са се развивали. Въз основа на резултатите и на сравненията с данни от 2000 г. те стигат до заключението, че обемът на ледниците е намалял наполовина между 1931 и 2016 г.

Ледниците не са се отдръпвали непрекъснато през миналия век, а през 20-те и 80-те години дори спорадично са увеличавали обема си.

Не убивайте паяците

Изследване, публикувано в списание „The Science of Nature", показва, че всички паяци по света изяждат между 400 и 800 тона насекоми и други дребни вредители годишно и имат важно значение за общата екосистема.

Освен това те се използват в съвременната медицина, защото са богати на антисептичен уебицилин и витамин К, който играе важна роля в съсирването на кръвта. В някои страни ги използват за лечение на сърдечна аритмия и болестта на Алцхаймер. В народната медицина паяжините са средство за заздравяване на рани и намаляване на кървенето.

Сушата прави нови открития

Най-тежката суша в Италия от 70 години насам оголи колоните на древен мост над река Тибър в Рим,известен като моста на Нерон, разрушен преди трети век, предава AП.  Две колони от него са станали видими близо до моста Виторио Емануеле, който пресича реката близо до Ватикана. Построен през 1век за император Нерон, той е стигал до района на днешния площад Св. Петър

Понижаването на нивото на водата на река Яндзъ разкри потопен остров и три будистки статуи на 600 години в югозападния китайски град Чунцин, съобщи БТА. Открити са в най-високата част на рифа на острова, построен по време на династиите Мин и Цин. Една от тях е на монах, седнал върху пиедестал от лотос.

Най-лошата суша от десетилетия причини големи проблеми в Испания, но даде шанс на археолозите да проучат долмените на Гуадалперал, древни праисторически камъниизвестни още като „испанския Стоунхендж“. Той се състои от 150 гранитни скали, подредени в кръг, за които се смята, че датират от 5000 г. пр.н.е.

В Дунав, чиито води спаднаха до едно от най-ниските си нива от почти век, бяха намерени повече от 20 германски военни кораба, потънали по време на Втората световната война близо до сръбския речен пристанищен град Прахово.

Стъпки от динозаври отпреди 113 млн. години пък се показаха на дъното на река в парка "Долината на динозаврите" в Тексаспресъхнала заради рекордните горещини.

Ако човечеството изчезне...

Професорът по философия и етика от Оксфордския университет Уилям Макаскил смята, че смъртта на човечеството ще бъде катастрофа за цялата Вселена, пише obekti.bg

"Ако хората изчезнат, това ще промени цялата история на Вселената. 200 млн. години са били необходими на човечеството, за да се развие след появата на първите бозайници на Земята. Нов вид няма да има достатъчно време да се развие същата цивилизация преди Слънцето да изгори Земята“, коментирафилософът.

Ако вземем предвид, че самият живот е невероятно рядко събитие, тогава е възможно Вселената да е безжизнена и ние да сме единственият разумен вид в нея. За 4,5 млрд. години от съществуването на Земята появата на разумен вид на нашата планета се е случила само веднъж. Затова не можем да сме сигурни, че ако човешката цивилизация престане да съществува, някое друго технологично способно същество в крайна сметка ще заеме нашето място“, обобщава ученият

Изправени сме пред заплахи, които могат да погубят всички. И тогава Вселената може навеки да се върне в състоянието, в което е била през по-голямата част от своята 13,5 млрд. години история. Тя отново ще стане празна, студена и мъртва“, заключава професорът.

И кучетата плачат

Проучване, публикувано в списание Current Biologyпоказва, че кучетата може да се просълзяват.

"Никога не бяхме чували, че животните проливат сълзи в радостни ситуации, като например събирането със стопаните им", казва Такефуми Кикусуи, един от авторите на изследването, който го определя катопървото в света. Предполага се, че сълзенетовероятно е свързано с освобождаването на окситоцин, наричан "хормон на любовта".

Учените измерват количеството сълзи в очите на кучетата с широко използвания тест на Ширмер, катопоставят специална лента под клепачите им. Когато кучетата се събирали със стопаните си след пет до седем часа раздяла, те значително увеличавалипроизводството на сълзи през следващите пет минути.

Най-много картофи ядат китайците

Картофът поема дългия си път от Андите преди около 8000 години, където расте в диво състояние, а през 13 век инките започват да го отглеждат за храна, като го наричат "папа"През 16 век той прекосява Атлантическия океан с испанските конкистадори, които се връщат от Америка, под името "патата", после потегля към Италия, където го кръщават "таратуфле" (малък трюфел), след това се отправя към Франция и към Германия, преди да навлезе в Англия и оттам да тръгне да колонизира Северна Америка, предава БТА.

Днес картофите, които са третата най-важна хранителна култура в света след ориза и пшеницатасе отглеждат на площ повече от 20 млн. хектара в 150 страни,  а общото световно производство е 359 млн.тона. Прогнозите са то да се увеличи до 500 млн. тонапрез 2025 г. и 750 млн. тона през 2030 г.

Над 1 млрд. жители на планетата ядат картофи. Най-големият производител в света е Китайследван отИндия, Русия, Украйна, САЩ и Германия. В България през 2020 г. са произведени 127 хил. тонакартофи. С дял под 1% тя се нарежда на 20-о място от общо 25 страни. В дъното е Кипър.

Пpoизвoдcтвoтo нa ĸapтoфи в Eвpoпa нaмaлявa c бeзпpeцeдeнтнa cĸopocт. Дopи МсDоnаld'ѕ изтeгли пъpжeнитe ĸapтoфĸи oт мeнютaтa cи в няĸoлĸo cтpaни. Πpичинaтa e cлaбият дoбив вcлeдcтвиe нa гopeщaтa вълнa.

Софтуер предсказва човешкото поведение

Професор от Университета в Мериленд, САЩ, разработи софтуер за машинно обучение по поръчка на китайската корпорация Alibaba, който може да шпионира населението и дори да предсказва човешкото поведение, съобщава БГНЕС.

Китайската корпорация е отпуснала 125 хил. долара на изследователския екип за разработване на софтуера, който ще се прилага в градска среда. Той ще може да "класифицира самоличността на всеки минувач и да идентифицира други биометрични характеристики".

Алгоритъмът изследва отличителните черти на походката и категоризира пешеходците, като ги описва като "агресивни", "срамежливи", "импулсивни" и др. Тези характеристики ще се използват за прогнозиране на поведението на всеки пешеходец и са полезни за наблюдение.

Менюто на английската кралица

Дневният режим на Елизабет II е строго регламентиран и планиран до последната минута. Камериер буди кралицата всяка сутрин в 7:30 часа с почукване на вратата. На първата си закуска в спалнята тя се наслаждава на чай и бисквитки, преди да се облече и излезе.

Старшият стилист на кралицата Анджела Кели се занимава с гардероба и бижутата й и всяка сутрин й подготвя няколко тоалета, от които тя да си избере в зависимост от графика.

Според бившия кралски готвач Дарък Макгрейди, зърнените храни обикновено са на първо място в менюто на кралицата. След това тя се наслаждава на тост със сладко кисело мляко, плодове и много чай.

„Тя яде четири пъти дневно – закуска, обяд, следобеден чай и вечеряВсеки ден на масата й има малко парче торта, еклери или малинови тарталети, а след това и кифлички. Поднасят й се и два вида сандвичи – пушена сьомга със сирене или домати с печено говеждо месо”, разказва Макгрейди.