Анализи

АПИ иска да даде 2.4 млрд. лв. за пътни ремонти на любимите строители на ГЕРБ

  11.08.2022 15:59  
АПИ иска да даде 2.4 млрд. лв. за пътни ремонти на любимите строители на ГЕРБ

Днес АПИ отново и без да съобщи публично обяви мегапоръчките за поддържане на пътища за 2.4 млрд. лв. без ДДС или данъкоплатците ще дават по почти милиард годишно за ремонти на тъмно. Условията са написани така, че да могат да участват само старите големи строителни компании, които бяха абонирани при ГЕРБ за задачата.

Новите обявления за седем регионални обществени поръчки за три години зимно почистване и пътни ремонти идват след като в началото на седмицата служебният ресорен министър Иван Шишков обяви, че документацията е порочна и затова ще се обявят бързи поръчки само за тази зима. На което строителният бранш реагира, че не харесва идеята, защото не печелили достатъчно само от зимното почистване и искат и ремонти.

Сега държавната Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) напълно преобръща волята на принципала си - регионалното министерство. И предлага старите фаворити да вземат договорите. Най-големи суми за пътна поддръжка от периода 2019-2021 г. бяха получили компании от орбитите на "Грома холд", "Хидрострой", ПСТ, Пътинженерингстрой -Т" и "Нивел строй".

Историята дотук

Поръчките за ремонт се ползваха по времето на ГЕРБ, за да се раздават стотици милиони левове бързо и на тъмно без конкурс . При служебните правителства и това на Кирил Петков практиката беше критикувана и дори излезе доклад, че като текущи са възлагани основни ремонти, но на много по-високи цени.

Но тогавашният министър Гроздан Караджов и подопечната му АПИ (която и сега се ръководи от неговия екип) на два пъти подготвиха аналогични процедури и за идните три години за 2.4 млрд. лв. Те уж бяха с по-ниски критерии за участие, но държателите на старите договори ги оспориха, за да имат коз да продължат да работят с анекси. Последното развитие беше, че КЗК намери дефекти и пътната агенция спря поръчките. Сега просто ги повтаря.

"Да се надяваме, че този път са изготвени като хората", коментира за "Капитал" министър Шишков. "Ако видим, че продължаваме да си играем на лоши поръчки, ще преценяваме юридически всички възможни варианти", добави още той като изрази надежда, че забележките на КЗК са отстранени, каквото твърдение е получил от АПИ.

Още от същото сега

В началото на седмицата министър Шишков посочи, че е възложил на АПИ подготвянето и обявяването на нови поръчки, които да са само за зимно поддържане. Днес за "Капитал" министърът потвърди това и посочи, че очаква до няколко дни АПИ да обяви поръчки за зимно почистване само за тази зима, а за периода след това, почистването да остане в мегапоръчките. Задачата за почистването през зимата наистина е спешна и трябва да се намери решение. Странно обаче е че вместо да се разшири кръгът на участниците и да се правят по-малки истински състезания, сега пак ще правят дългосрочни възлагания към шепа големи компании.

По отношение на поръчките за ремонт и поддръжка справката в регистъра показва, че те са отново седем на брой, а районите отново 28-те областни центъра, които са обособени по същия начин - Северен централен район, Южен централен район, Югозападен район, Югоизточен район, Северозападен район, Североизточен район и четирите магистрали ("Хемус", "Тракия", "Марица" и "Струма").

Общата индикативна стойност на поръчките е почти 2.4 млрд. лв. Срокът на новите договори е отново 3 години. Справка в документацията показва, че всъщност стойностите на всяка отделна обществена поръчка са запазени същите. Огледални остават и допустимите дейности по поддръжка, които обаче са формулирани, съгласно ЗУТ и Наредба за поддържане и текущ ремонт на пътищата. Оферти ще се подават до 13 септември.

Само за старите фаворити

Различното в новата документация е едно изискване в критериите за подбор, което касае техническите и професионални способности на изпълнителя. В случая необходимото условие е разделено на две части, първата - кандидатите е да са изпълнявали зимно поддържане през последните 3 години на "150 км зимно поддържане на автомагистрала/и и/или на път/ища от Републиканската пътна мрежа (РПМ), и/или на път/ища от Общинската пътна мрежа (ОПМ), и/или на улица/и в страната, и/или на път/ища с еквивалентни характеристики извън страната". И второто - "за последните 5 (пет) години от датата на подаване на офертата, да е изпълнил 150 км текущ ремонт и/или текущо поддържане на автомагистрала/и и/или на път/ища от Републиканската пътна мрежа (РПМ), и/или на път/ища от Общинската пътна мрежа (ОПМ), и/или на улица/и в страната, и/или на път/ища с еквивалентни характеристики извън страната". Важна особеност е, че минималното изискване е кумулативно, тоест трябва да бъдат изпълнени едновременно и двете изисквания.

Поставяйки така условията обаче, АПИ автоматично свива кръга на потенциални участници - до старите любимци на ГЕРБ. И напълно противоречи с идеята на министър Шишков, поръчките да бъдат обявени само за зимно почистване.

Няма изискване за доказване на икономическо и финансово състояние, както беше и в предходните поръчки. Но то е без значение, заради критерият за пресен гигантски опит в същата дейност.

Дали поръчките ще останат такива зависи от министър Шишков (като се запознае със съдържанието им). Следващият ход ще е на премиера и президента, който е назначил управляващите сега. Ако въпросните милиарди се раздадат така, това ще означава, че старият модел, който храни пътния картел, остава.