11.07.2022 11:41

Японците се подготвят за живот в Космоса

Университетът на Киото, Япония, и строителна корпорация "Каджима" работят върху съвместно проучване за дизайн на жилищна сграда с изкуствена гравитация, която би могла да послужи в подготовката за живот на Луната и Марс, съобщи "Джапан таймс".

Учените и специалистите се опитват да преодолеят предизвикателствата, като изградят конусовидна жилищна сграда, която се върти и създава центробежни сили, постигайки нива на гравитация като тези на Земята. В нея ще има минимални количества прясна вода, енергия, храна, почви и растителност, нужни за оцеляване, както и воден басейн по подобие на океан.

Хората ще могат да живеят в тази затворена среда, подобна на Земята, и ще излизат единствено, когато искат да изпитат микрогравитацията например на Луната или на Марс, обясняват учените. Те ще разработят и прототип на система за обществен транспорт, свързваща Земята, Луната и Марс. Бъдеща подобна транспортна система също ще се нуждае от изкуствена гравитация, за да се сведат до минимум ефектите върху здравето по време на космическо пътуване.

Когато Дунав замръзва

Най-студената зима в България е през 1954 г. Тогава Дунав замръзва частично за 89 дни – от 21 декември 1953 г. до 19 март 1954 г., а цялостното пълно замръзване продължава 66 дни.

Пътищата в Добруджа били затворени – пътувал само влакът до Тодорово, община Исперих. По-съобразителните и предприемчиви превозвали желаещите с шейни. На много места преспите стигали до покривите на по-ниските къщи. Министри, заедно с чистачки и пазачи от Министерския съвет, чистелиснега и проправяли пътеки в снежните преспи.

Но най-ниската температура не е измерена през 1954 г.а през 1947 г. в Трън, където термометърът паднал до -38,3 градуса.

Мантиен дъжд в земните недра

На няколкостотин километра под земната кора има още един океан – магмен, чийто размер най-вероятно надвишава площта на океаните върху земята. Той се състои от водни молекули, смесени с разтопени скали.

Преди това откритие се смяташе, че водата от подземния резервоар не влиза в контакт с влагата от Тихия, Атлантическия, Индийския и Северния ледовит океан. Но геолози от университета в Клермон-ФеранФранция, предложиха нова концепция, според коятоводата прониква през мантията в Световния океан и нарекоха това явление „мантиен дъжд“.

Най-големият язовир в света влияе върху въртенето на Земята

Великият язовир „Три клисури“ в Китай на река Яндзъ (третата по дължина река на планетата) е най-скъпият и голям язовир в историята на световната хидроенергия. Неговото тегло е около 65,5 млн. тона
Строен е почти 18 години (от 1994 до 2012 г.). Официално е открит през 2003 г. До 2009 г. работят 26 генератора. Днес има 32 енергоблока (6 от които подземни), генериращи електроенергия от около 100 TWh. За сравнение - една конвенционална топлоелектрическа централа ще трябва да изгори 50 млн. тона въглища, за да произведе това количество енергия.

За изграждането на съоръжението с дължина 2,3 км и височина 185 м са използвани 27,2 млн. куб. метрабетон и над 450 хилтона стомана. При реализацията на проекта са наводнени няколко десетки хиляди хектара (13 града и почти 1500 села), както и 650 фабрики и повече от 1000 архитектурни паметника, за повечето от които властите и учените уверяват, че са извадени и запазени.

Язовирът засегна не само живота на Китай, но и на цялата планета. Един от най-забележителните факти е влиянието му върху въртенето на Земята около нейната ос. Според експертите на НАСА, поради образувания огромен резервоар, денят става по-дълъг с 0,06 микросекунди.

Айфеловата кула ръждясва

Построената от ковано желязо Айфелова кула ръждясва и трябва да бъде ремонтирана основно, но вместо това я освежават с боя за 60 млн. евро преди Олимпийските игри през 2024 г. в Париж, съобщи Ройтерс. Построена от Густав Айфел в края на 19 вектя е сред най-посещаваните забележителности в света- годишно посреща около 6 млн. туристи.

Кулата с височина 324 м сега се пребоядисва за 20-и път в историята ѝ. Трябваше да бъде свалена боята и да бъдат нанесени два нови слоя върху 30 на сто от нея, но работата беше забавена заради пандемията от Ковид и наличието на олово в старото покритие.Затова ще бъдат пребоядисани само 5% от неяДружеството, което я стопанисва, се въздържа да я затвори задълго, за да не бъдат загубени приходи от посещенията на туристи.

Опасни микроби живеят в ледниците

Повече от 900 неизвестни досега микроби, живеещи в ледниците на Тибетското плато, шокираха учените. Анализът показва, че някои от тях могат да причинят нови пандемии, ако бързото топене, причинено от изменението на климата, ги освободи от техните "ледени клетки".

В ново проучване изследователи от Китайската академия на науките взели проби от леда на 21 ледника на Тибетското плато - регион с голяма надморска височина в Азия, вклинен между Хималайската планинска верига на юг и пустинята Такламакан на север. Открити са 968 микробни вида, замръзнали в леда - предимно бактерии, но също и водорасли, археи и гъбички, пише сп. Nature Biotechnology.

Изненадващото микробно разнообразие в ледниците, съчетано с увеличаването на топенето на ледниците,увеличава шансовете потенциално опасни микроби да бъдат пуснати в околната среда и да доведат до локални епидемии и дори пандемии.

Тайнствен вулкан в Тихия океан

Учени твърдят, че са открили най-големия вулкан в света дълбоко под водите на Тихия океан. В списание Nature Geoscience се посочва, че огромният масив Таму, който е с площ от ​​​310 хил. кв. км, е сравним по размер с най-големия изгаснал вулкан в Слънчевата система - Олимп на Марс.

Масивът Таму е по-голям от вулкана Мауна Лоа на Хаваите, считан досега за най-големия на Земята.Намира се на дълбочина около 2 км под морското равнище, на подводно плато, известно като Щит, на около 1600 км източно от Япония. Образуван е преди около 145 млн. години, когато масивни потоци лава, излизащи от отвора на вулкана, образуват широка структура, подобна на щит. Изследователите смятат, че върхът на подводния вулкан никога не се е издигал над морското равнище и изригването му е малко вероятно.

Астронавтите трудно възстановяват костите си

Астронавтите се възстановяват трудно от загубата на костна маса по време на космически полет, дори година след като са се върнали на земята, съобщи Франс прес.

Учени от института "Маккейг" към университета на Калгари в Канада са изследвали 17 астронавти на Международната космическа станция - 14 мъже и три жени преди полета им в Космоса, при завръщането им на Земята, шест месеца след кацането и след още половин годинаТе направили сцинтиграфия на костите на пищяла (който понася почти цялото тегло на тялото) и лъчевата кост (предмишницата) на астронавтите, за да оценят тяхната плътност и устойчивост на счупване. Изчислили и ефекта от физическите упражнения в безтегловност и при завръщането на Земята.

Констатацията на изследователите е, че колкото по-дълъг е престоят в орбита, толкова повече увреждания са нанесени на костната система. След 12 месеца девет от астронавтите не са се възстановили напълно. Увреждането е сравнимо с десетилетие загуба на костна тъкан на Земята, ако не и повече.

Английски ботаници откриха гигантска водна лилия

Експерти от лондонската ботаническа градина Кю Гардънс идентифицираха нов вид гигантска водна лилия, съобщи АФП. Цветът на гигантските красавицие бял, но през нощта става розов
Този вид е съществувал на това място от 177 години, а в боливийския национален хербарий от 34 години. Първоначално ботаниците мислели, че това е  "Victoria amazonica" - един от двата известни вида гигантски лилии, кръстен на кралица Виктория. След съвместно изследване с боливийски специалисти, експертите от Кю Гардънс установили, че това е трети вид и го нарекли "Victoria boliviana".

Листата на уникалната лилия могат да достигнат диаметър 3 м, което ги прави най-големите в света.Карлос Магдалена, специалист по опазването на застрашени растителни видове, определи лилията като "едно от ботаническите чудеса на света".
Кю Гардънс е единственото място на света, където човек може да види едни до други и трите вида гигантски водни лилии.

Кмет си взе алитагорче за жена

Кметът на мексиканския град Сан Педро Уамелула Виктор Уго Соса по стара традиция се ожени за 7-годишно женско алигаторче на име Малката принцеса, съобщава Daily Mail.

За тържеството облекли влечугото в бяла рокля, а челюстите му били превързани за безопасност. Празнично облечен, младоженецът танцувал в прегръдка с алигатора, държейки го в ръцете си и целувайки животното по муцуната под звуците насилна музика.

Малката принцеса в ритуала представлява Майката Земя, а бракът й с местен лидер символизира единението на човека с божественото. По този начин градът се надява да си осигури изобилие. „Молим природата да ни даде достатъчно дъжд, достатъчно храна и да имаме риба в нашата река“, обяснява Соса.

Кметовете на Сан Педро Уамелула се женят за влечуги всяка година по традиция от 18 век. Местните смятат, че това носи късмет на рибарите. През 2017 г. предишният градоначалник Виктор Агилар се оженилза женски крокодил.

Сега пък недостиг на пармезан

Заради сушата в Италия човечеството може да се сблъска с недостиг на пармезан, прогнозират учени, цитирани от Си Ен Ен. Причината е, че количеството на водата в река По, захранваща 30 на сто от фермите в страната, силно е намаляло, което застрашава производството на популярното сирене.

По се захранва от снега в Алпите и от дъждовете през пролетта. От май тази година обаче валежите са малкои хората, които живеят и работят благодарение на реката, са изложени на риск. Нейната вода е необходима за отглеждането на млекодайни крави, които дават по 30 литра мляко на ден, за да се произведе истинско Пармиджано-Реджано. За целта всяко животно трябва да пие 100-150 литра вода. Влагата пък е нужна за отглеждането на сочен фураж за стадата. Сега недостигът на вода в реката заплашва да доведе до закриване на земеделски стопанства.

В Средиземноморския район, който е една от критичните точки на климатичната кризасе очаква температурите да бъдат с 20-50 на сто по-високи от средните за света, а сушите ще се увеличат до средата на века.

Женски маймуни копаят кладенци

Шимпанзета в тропическите гори на Уганда са усвоили ново умение, установиха британски учени от университета на Кент и университета "Сейнт Андрюс". Те открили, че приматите са започнали да копаят кладенци, за да стигнат до чиста вода, пише в. "Индипендънт".

Тази способност се среща рядко в животинското царство. Само няколко вида я притежават и всички те живеят в много сухи райониТакива са няколко групи шимпанзета от саваната. Но горските шимпанзета никога досега не са правили подобно нещо. Специалистите предполагат, че имигрантка на име Оньофи, която се присъединила към групата преди години, може да ги е научила как да копаят кладенци.Учените не са успели да установят откъде е дошла. Очевидно е, че бившото ѝ семейство я е научило как да копае дупки, за да добива и филтрира вода.

В новата си група Оньофи веднага е започнала да демонстрира своето умение. Останалите шимпанзета, както млади, така и стари, са я наблюдавали внимателно, след което са последвали примера ѝ.Учените забелязали, че само женските копаят кладенци. Мъжките никога не го правят, но редовно използват чужди дупки.

Микропластмаса се настанява в човека

Микропластмасата, която е навсякъде - от океанското дъно до планинските върхове, вече си проправя път и в човешкото тяло - в белите дробове или плацентата, предаде АФП. Това предизвиква безпокойство, дори и въздействието й да е несигурно.

Трудно е да бъдат пренебрегнати плаващите бутилки или костенурка, задушена в найлонова торбичка, както и струпаните стотици милиони отпадъци насред океана. Разграждането им става до все по-малки и малки частици, които замърсяват масово водата и въздуха.

Все повече научни изследвания показват наличието на микропластмаси вече и в някои човешки органи като белите дробове. Не е толкова изненадващо, че вдишваме тези частици във въздуха, особено микрофибрите от синтетичните дрехи. Въпреки че на този етап не е известно какъв е пътят им в организма, микропластмаси са открити и в други органи - далак, бъбреци и дори плацента.

Венеция ще иска входна такса

От 16 януари 2023 г. желаещите да разгледат Венеция - перлата на италианския Север, ще трябва да си плащат, информира Би Би Си. По този начин тя ще стане първият град в света, който ще изисква входна такса. Цената на билета ще варира от 3 до 10 еврононяма да бъде фиксирана, а ще се определя от броя на посетителите: колкото повече желаещи, толкова по-висока такса. Целта не е да се затваря градът, а да се намали струпването на туристи, твърдят общинските власти и определят новата мярка като „велика революция“, която ще реши проблема с тълпите туристи в града от десетилетия.

Входната такса ще се изисква за историческия център и редица острови. За нарушения на режима глобата ще бъде между 50 и 300 евро. Приходите от ще се използват, за да се намалят данъците на венецианците

Уникален плаващ град с форма на мозъчен корал

Hидepлaндcĸa apxитeĸтypнa фиpмa ще cъздaдe плaвaщ гpaд, paзпoлoжeн caмo нa 10 минyти oт Maлe, Maлдивитe, който щe пpeдcтaвлявa oбшиpнa мaca oт мoдyлни плaвaщи плaтфopми c фopмaтa нa мoзъчeн ĸopaл.

Eднa oт цeлитe нa пpoeĸтa e да се освoбoди пoвeчe мяcтo зa жилищнo cтpoитeлcтвo. Гpaдът e пpeдвидeн зa нacтaнявaнe нa 20 хил. дyши в мpeжa oт 5 хил.плaвaщи cгpaдив които ще има жилищa, мaгaзини и дopи yчилищa. Изгpaждaнeтo нa плaвaщия гpaд щe пpeдлoжи и peшeниe нa зaплaxaтa oт пoĸaчвaнe нa мopcĸoтo paвнищe зa cлeдвaщитe пoĸoлeния.