27.06.2022 09:15

Новини от „друг свят“

Рекордьорът сред бактериите

Учени са открили най-голямата бактерия в света, чийто размер надвишава 5000 пъти този на себеподобните ѝ, съобщават световните агенции, позовавайки се на публикация в сп. "Сайънс".

„Повечето бактерии са микроскопични, но тази е толкова голяма, че може да бъде видяна с просто око и дори да бъде хваната с пинсета.  Тънката бяла нишка с размерите на човешка мигла, е най-голямата бактерия, известна досега, казва Жан-Мари Воланд, морски биолог от Националната лаборатория "Лорънс Бъркли". - Това е невероятно откритие, което повдига въпроса колко от тези гигантски бактерии има някъде и ни напомня, че никога не трябва да подценяваме микробите.“

Първият образец от бактерията, наречена "великолепна сярна перла", е открит през 2009 г. Учените обаче не разбират веднага, че това е бактерия заради изненадващо големия ѝ размер. Едва по-късен генетичен анализ разкрива, че организмът е единична бактериална клетка.

Колко пари носят щастие?

Отговорът на този въпрос варира в зависимост от страната, в която живеят запитаните, показва проучване на учени от университетите в Бат и Екситър, съобщава „Гардиън“.

В изследването участвали около 8 хил. души от 33 страни. 86 на сто от тях твърдят, че 10 млн. долараили по-малко биха им били достатъчни, за да живеят щастливо.

В Аржентина, Индия и Русия повече от половината от анкетираните заявили, че биха били щастливи и с 1 млн. долара или по-малко. От най-големи суми се нуждаели жителите на САЩ. 31,7% от американците (най-популярният отговор) заявили, че се нуждаят от поне 100 млн. долара, за да имат щастлив живот. Във Великобритания по-голямата част от анкетираните се спирали на 10 млн. долара или по-малко.

Хората говорят по-бързо при напрегната работа

Германски изследователи са установили, че напрегнатият работен ден води до промени в гласа, пише "Дейли мейл", позовавайки се на публикация в сп. "Сайколоджикъл сайънс". Резултатите показват, че след напрегната работа хората говорят по-бързо и по-силно.

Изследвани били 111 души на възраст между 19 и 59 г., които в продължение на една седмица оценяваликолко труден е бил работният им ден и записваливечерните си разговори.

Констатирано е, че стресът активира симпатиковата нервна система, което води до производството на кортизол и адреналин, а това предизвиква отваряне на дихателните пътища и учестяване на дишането иповишава интензивността или силата на гласа и скоростта на говора.

Учените се надяват, че откритието ще помогне на хората да следят всекидневните си нива на стрес, за да ги контролират по-добре. Като се има предвид, че стресът е универсална причина за здравословни проблеми, технологията може да помогне за ранното му откриване.

Гигантска риба удиви учените

Най-голямата регистрирана сладководна риба в света -гигантски скат, беше уловена в река Меконг в Камбоджа, съобщава Асошиейтед прес. Тя е с размери почти 4 м от муцуната до опашката, тежи малко под 300 кг и е уловена от местен рибар в Североизточна Камбоджа, който съобщил за невероятния си улов на учени от проекта „Чудесата на Меконг“.

Местните жители нарекоха ската "пълна луна" заради кръглата форма и защото луната е била на хоризонта, когато е уловен. Освен честта да хване рекордьора, рибарят получил 600 долара обезщетение.

Целият ни екип беше зашеметен, когато видяхме риба с такъв размер, особено в сладка вода, разказва ръководителят на проекта Зеб Хоган. Според него уловът на скат не е само нов рекорд. Фактът, че рибата все още може да стане толкова голяма, е обнадеждаващ знак за река Меконг, защото има много екологични предизвикателства.

Тази река минава през Китай, Мианмар, Лаос, Тайланд, Камбоджа и Виетнам и е дом на няколко вида гигантски сладководни риби, но учените се опасяват, че изграждането на язовирни стени може сериозно да наруши местата за хвърляне на хайвер.

Големите риби в световен мащаб са застрашени, защото ако бъдат уловени преди да узреят, те нямат шанс да се размножат. Много от тях са мигриращи и се нуждаят от големи площи, за да оцелеят, казва Хоган. Около 70% от гигантските сладководни риби в световен мащаб са застрашени от изчезване, както и всички видове от Меконг.

Предишният рекорд за сладководна риба е 293-килограмов гигантски сом от Меконг, открит в Тайланд през 2005 г

Мислене без думи

Писатели и философи са смятали връзката между език и мисъл за много силна. Оскар Уайлд нарича езика „родителят, а не детето на мисълта“. Лудвиг Витгенщайн твърди, че „границите на моя език означават границите на моя свят“. А Бертран Ръсел заявява, че ролята на езика е „да прави възможни мислите, които не биха могли да съществуват без него“.

Учени обаче установиха, че може да се мисли и без думи. Проучвания показват, че някои хора нямат вътрешен монолог, т.е. не говорят сами със себе си в главите си и не използват езиковите региони на мозъка си, когато работят без думи върху логически проблеми.

Новите доказателства подтикват изследователите да преразгледат старите си предположения за това как мислим и каква роля играе езикът в процеса.

Керамична фабрика отпреди 20 века

По време на разкопки норвежки археолози открили на отдалечения остров Трена голяма фабрика отпреди около 2000 г., съобщава Science Norway.

Става дума за каменна структура с ясни следи от термично въздействие, чиято конструкция е изолирана отдолу и облицована с камък, а вътре имало много изпечена глина. Предполага, че е била създадена за мащабно производство на керамика.

Структурата не прилича на обичайните пещи за изпичане на керамика. Освен това на този островдосега не е откривана глина, подходяща за изработка на керамика, но въпреки това съществувала такавафабрика. За учените откритието се е превърнало в нова загадка: нима хората преди 2000 г. специално са донасяли глина тук по море от континента?

По-високите температури намаляват времето за сън

Повишаващите се температури, причинени от изменението на климата, намаляват времето за сън на хората в глобален мащаб и проблемът ще се влоши значително до края на века, ако човечеството не успее да ограничи емисиите на въглероден диоксид. До това заключение стигна екип от изследователи, ръководени от Келтън Майнор от университета в Копенхаген. Между 2015 и 2017 г. те събраха данни от наблюдение на съня, използвани от над 47 хил. души в 68 държави.

Резултатите показват, че необичайно топлите нощи с температури над 30 градуса по Целзий, карат хората да спят средно с около 14 минути по-кратко.

Проучването показва, че средностатистическият гражданин на света вече губи 44 часа сън годишно, което е свързано с факта, че човешкото тяло трябва да се охлади, преди да заспи, но става по-трудно, когато е твърде горещо.

До края на 2099 г. загубеното време за сън може да се увеличи от 50 на 58 часа годишно. Вероятността сънят да продължи по-малко от оптималните седем часа също се увеличава с повишаване на температурата.Ефектът от температурата върху загубата на сън е значително по-голям при хората в страни с по-ниски доходи, както и при възрастните хора и жените.

Изследванията показват също, че хората не са променили ежедневното си поведение, за да се справят с недоспиването, т.е. не са успели да компенсират загубените часове почивка, като подремнат през деня.

Робот клонира прасета

Екип от учени от китайския университет Нанкай е разработил метод за клониране на прасета, при който се използва само робот, и първите седем прасенца вече са родени, пише БГНЕС.

„Всяка стъпка от процеса на клониране беше автоматизирана и нито един човек не участваше в нито една операция", заяви Лю Яоуей, член на изследователския екип, цитиран от вестник „Саут Чайна Морнинг Пост“. Според него клонирането с помощта на робот увеличава вероятността за успех, защото неговите действия са по-точни и вероятността те да повредят клетките е по-малка, което се случва често, когато операцията се извършва от хора.

Новата технология ще помогне на Китай, който е най-големият потребител на свинско месо в света, да стане по-независим от вноса на продукта, особено предвид забраните за търговия от страна на САЩ и други западни държави.

Варианти на деменцията

Учени от Ню Йорк са установили, че някои професии могат да бъдат класифицирани като вид терапия срещу старческа деменция.

Ето четири от тях, които помагат на хората много по-късно, а понякога и изобщо да не се сблъскат с деменцията и с нарушената когнитивна функция като цяло.

Адвокат. Специалистите в областта на правото не само се занимават с документи, но и активно работят с хора, провеждат сериозни аналитични операции, което им помага да работят, докато имат физически сили. Учените твърдят, че сложните професии, които изискват максимална концентрация и решаване на разнообразни задачи, поддържат тонуса на мозъка за много по-дълго време, като не позволяват на много химични процеси да се забавят.

Хирург. Една от най-взискателните професии, която изисква не само изключителни познания, но и специален талант и издръжливост. Често на хирурга се налага да взема нестандартни решения, от които зависи животът на пациента. Колкото по-сложни са задачите, които мозъкът трябва да изпълнява, толкова по-малка е вероятността деменцията да засегне представител на тази професия, но не бива да се изключват и други фактори като наследственост.

Архитект. Това е още една професия, изискваща максимална отдаденост, комплексни знания и умения. Освен че трябва да обмисли проекта от началото до последния детайл, архитектът трябва да притежава умението да убеждава. Има много архитекти, които посвещават целия си живот на професията си и възрастта рядко е пречка да се занимават с това, което обичат.

Преводач. Хората от тази професия не са застрашени от деменция и много рядко се сблъскват с когнитивни проблеми. Симултанният устен превод е най-трудният вид превод, който изисква специален талант и индивидуалност и буквално принуждава мозъка да работи на предела на възможностите си. Повечето добри преводачи предпочитат класическите устен или писмен превод, който не натоварва толкова много мозъка, колкото симултанният превод, и го поддържа постоянно нащрек, пише БГНЕС.

Япония ще използва енергията на океанските течения

Страната на изгряващото слънце пуска огромна турбина в океана, за да използва неограничената енергия на теченията.

Потенциалът на възобновяемата енергия не е разпределен равномерно. Япония например има по-нисък слънчев потенциал и не е близо до вятърния потенциал на Западна Европа или САЩ. Освен това е на пето място в света по потребление на електроенергия и добавянето на ядрена енергия ще бъде трудно след Фукушима, което означава, че нейният стремеж към нулеви емисии ще изисква повече иновации, ако иска да запази енергийната си независимост.

Япония има голяма брегова линия и контрол над шестите по големина териториални води в света, което прави идеите за алтернативна енергия, базирани на океана, особено привлекателни. Генераторите на приливен поток може да предложат надеждно генериране на базово натоварване, но в Япония има толкова много корабен трафик през зони с подходящ приливен потенциал, че идеята е малко вероятно да проработи. Затова се експериментира с друг надежден източник на енергия - океанските течения.